Zabývám se novými auty značky Škoda, například jejich spotřebou paliva, bezpečností, nebo jejich komfortem. Škoda Auto mě zajímá protože to byla česká společnost, než ji kouipila německá automobilka Volkswagen, ale také její historie. Na toto téma jsem dělal svoji projektovou práci, která se mi myslím povedla a čtenáři se v ní mohou dovědět historii společnosti Škoda Auto, ale také vývoj automobilů Škoda, vývoj elektromobility v automobilce Škoda a jiné zajímavé informace.
Auto, které bych chtěl je Škoda Kamiq facelift 2024. Je to kvůli dynamickým ukazatelům směru, ale hlavně také kvůli jeho velikosti, protože toto auto není velké jako normální SUV, ale je o něco menší.
Jak jsem již zmínil Škoda Auto byla česká automobilka. Škoda jako taková vznikla až v roce 1925, do této doby se společnost nazývala Laurin a Klement. Tito dva muži založili obchod sjízdními koly v roce 1895 a prodávali je až do roku 1899, kdy sestrojili první motocykl L&K Typ 1.
Motocykly prodávali do roku 1905, kdy vyl sestrojen první automobil Voiturette A. Během první a druhé světové války se automobilka stala součástí válečné výroby, například výroba munice. Během těchto let byl sestrojen nákladní automobil Škoda, tanky a mnoho dalších válečných automobilů.
První elektromobil byl vyroben již v roce 1908 a byl využíván v Plzni k rozvozu piva. Tento elketromobil nebyl vlastně úplně elektromobil, protože benzinový motor vyráběl elektřinu, která následně poháněla samotný elektromotor.
Čistě elektrický automobil se objevil až v roce 2012 a byla to Škoda Octavia II. zvaná Green e-line. Tento vůz byl pouze prototyp, takže nebyl puštěn do výroby. V roce 2019 přichází na trh Škoda Citigo-e iV a Škoda Superb iV. Citigo je malé městské auto s elketrickým pohonem, na který dojelo za příznivých podmínek až 260 km. Škoda Superb je vůz na spalovací motor a elektrický motor zde slouží jen jako pomoc při rozjezdu, nebo na popojíždění po městě. V roce 2020 přichází na trh model Enyaq iV, který je jediným elektrickým SUV od společnosti Škoda.
Do roku 1972 bezpečnost vozů byla velmi špatná. Vozidla měla jen bezpečnostní pásy, které se nemusely používat. Ve stejném roce se uskutečnil první nárazový test, který byl potřeba, aby se vozidla mohla prodávat v tehdejším západním bloku. Testovaným vozidlem byla Škoda 100, která byla poháněna parním motorem. Při zkoušce automobil dosáhl rychlosti až 50 km/h. Po úspěšném testu komisaři rozhodli, že vozidlo splňuje tehdejší normy západního bloku, a tak byla vozidla prodávána do zahraničí. Časem do automobilů byly přidány airbagy a od roku 2014 jsou vozidla obohacena bezpečnostním systémem AEB, ale pouze od určitého stupně výbavy. Dále přibyl systém udržování v jízdním pruhu, nebo jiné systémy. které chrání naše životy před okolním nebezpečím.
Automobilka za rok 2023 dodala zákazníkům celkem 642 200 vozů, to je o 97 700 automobilů více než předchozí rok. Největší zájem byl o model Octavia, kterých se dodalo 145 000 kusů, tím se stala nejprodávanějším modelem roku 2022. Největší procentuální nárůst byl zaznamenán v Turecku ( 93,1% ), naopak pokles byl zaznamenán v Číně a Indii. V těchto zemích se nabízejí jiné modely než v tuzemsku, například Škoda Slavia a Škoda Kushaq, který se velmi podobá tuzemské Škodě Karoq.
Škoda Auto podepsala před třiceti dvěma lety vstupní smlouvu do koncernu Volkswagen. Německá firma koupila od ČR třetinový podíl společnosti. Hlavním lákadlem, kvůli kterému se tehdy německá firma zajímala, byla Škoda Favorit. Tento automobil byl považován za nejspolehlivější a nejlepší automobil v komunistické Evropě. O firmu měl též zájem francouzský Renault, ale souboj vyhrál Volkswagen. Spojení se uskutečnilo 16. dubna 1991, kdy Volkswagen získal 30% společnosti, v roce 1994 se podíl zvýšil na 60,3%, v zimě roku 1995 70% a v roce 2000 se německá firma stává jediným vlastníkem Škody Auto.
Automobilka Škoda mě zaujala, když vyšla první verze Škody Kodiaq. Velmi se mi líbí přístup automobilky, například pořádají akce, kde si můžete vyzkoušet vůz, který se vám libí, pořádají výukové akce pro školy a nabízejí studentům pracovní pozice po ukončení studia. Na rozdíl od jiných automobilek má Škoda Auto skvěle vytvořené webové stránky a vše je přehledné. Na těchto stránkách můžete nejen koupit automobil, ale můžete zakoupit například model nějakého automobilu, oblečení, nebo se dozvědět něco o společnosti a různé nabídky, které Vám společnost nabízí. Velice se mi líbí, že automobilka pomáhá lidem s hendikepem a upravuje pro tyto lidi vozidla, aby jejich jízdy byly co nejkomfortnější. Automobilka také nabízí automobily pro autoškoly, takže se studenti nemusí učit řídit ve starých automobilech. Jediné, co bych zlepšil, je funkce Škoda connect, líbilo by se mi, aby tato funkce nebyla placená a stejně tak hlasová asistentka Laura byla součástí zakoupeného vozu v základní výbavě.