Osobní web

Létání

Já a létání

Oficiálně jsem si začal dělat pilotní průkaz v 16 letech, ale létat jsem začal už předtím v 15. Nevím přesně, kdy mě to začalo bavit, ale určitě už jako malého. Aktivně jsem se o to začal zajímat asi ve 13, když jsme s tátou navštíviliu letiště v Čáslavi. Tam nám ukázali stíhačky a vrtulníky. Také jsme tam potkali pilota, který nám vyprávěl o náplni jeho práce, jeho dením rozvrhu a tak různě. Potom jsme si s mámou našli aeroklub na Karlovarském letišti a přihlásili jsme se. Mají tam více instruktorů a s každým létá pořád ten samý instruktor.

Letecký průkaz, který dostanu bude na ultralehké letouny. Rozdíl je v tom, že je to, jak už to název vypovídá, lehčí než normální letadlo. Váží asi 200 kg, takže to utlačí v pohodě i 1 člověk. Já létám na Skyleadru 400 (na obrázku), jehož volací značka je OK-KAU 19.

Skyleader 400

Do července roku 2022 jsme létali jenom rovné lety. Třeba jsme letěli na Klínovec, nebo do Lokte. Mohl jsem si vybrat kam, ale já nevěděl, kam až se za půl hodiny dá doletět, takže to většinou vybíral on. To jsem trénoval hlavně ztáčky, udržování rychlosti a stability, zatáčky a z části i vzlety a břiblížení na přistání. Samotné přistání ale dělal ještě on.

V srpnu se mi ale už oficiálně začali počítat odlétané hodiny a tak jsme začali dělat určená témata. Ze začátku ještě pár rovných letů a zatáček. Potom nejčasověnáročnější část – okruhy.

To je vzlet, 4 zatáčky (většinou do leva) a zase přistání na runway. Je to těžké kvůli tomu, že je tam spousta věcí co si musím zkontrolovat a dodržovat. Po vzletu se letí rychlostí 100 - 110 km/h, ve výšce 300 stop nad povrchem (výška se počítá ve stopách) se zrychluje na 120 km/h, ale bez toho, aniž bych pohyboval s přípustí paliva. Pak se stoupá do 1000 stop nad povrchem. První zatáčka se točí v 500 stopách, 2. podle letiště, většinou v 1000 ft (feet). Po ní se musí vypnout čerpadlo a předehřev karburátoru a převede se do horizontálního letu (zpomalit na 2200 - 2300 otáček/min). Před 3. se zase čerpadlo a karburátor zapne, zkontroluje se palivo, přístroje, brzdy a pasy a nahlásí se na věž. Po 3. se otáčky stáhnou na 1000 - 1500 a a klesá se rychlostí 100. Až spadne rychlost, tak se vysunou malé klapky. Po 4. zatáčce se nahlásí finále, vysunou se velké klapky a klesá se na letiště. Rychlost pořát nesmí spadnou pod 100 (pádová rychlost je 70). Nesmí se ale hýbat s výškovým kormidlem. Klesání se reguluje pouze za pomoci přípusti paliva. Těsně před přistáním se otáčky ztáhnou na volnoběh a po přistání se zase dají do plna a celé znovu.

Ke konci jsme dělali bezpočnostní postupy. Nejhorší na tom všem je to hlášení, protože to má svá pravidla a z těch sluchátek je to všechno strašně špatně slyšet.